Ako sme vznikli

Spoločnosť STGroup&Co., s.r.o. som založil spolu s kamarátom, obaja ako nadšenci remeselného piva, nakoľko sme neodolali produktu, ktorý je na Slovensku "in" a ktorý napĺňa aktuálne trendy v oblasti výroby a spotreby remeselného piva. Ide o živé pivo čapované do fliaš so sebou. Sme radi a hrdí na to, kam sa kategoria remeselného piva dostala do doby, kým nevzniklo Beer Station a všetkým, čo urobili pre remeselné pivo dovtedy na Slovensku nejaký kus práce skladáme úctu a poklonu. Teraz sme tu už aj my a dávame ruku k dielu, aby sa táto kategoria pohla zasa o krok dalej.
 
Čo nás inšpirovalo ku začatiu podnikania s remeselným pivom?
 
Náš príbeh sa začal písať v lete v roku 2017, kedy som 1.krát navštívil prevádzku Beer Station na Zlatých pieskoch v Bratislave. Ihneď som si to pivo obľúbil, nakoľko predtým som sa nestretol s remeselným pivom čapovaným do fliaš so sebou. Ohromila ma kvalita piva, milá obsluha a jednoduchý koncept, ktorý na 7m2 dokáže uspokojiť aj najnáročnejšieho zákazníka. Vyžiadal som si technologickú brožúru od brigádnika na prevádzke a kontaktoval som firmu, ktorá dodáva technológiu do stánku. Išlo o ruskú firmu Beerinnovations z Novosibirsku, ktorá mala výhradné predajné zastúpenie na Slovensku skrz pána Boldyreva, ktorý na Slovensku žije už niekoľko rokov. Odporúčali mi nakontaktovať sa naňho a zakrátko som zistil, že on je aj samotný vlastník daného predajného stánku na Zlatých pieskoch. Dali sme sa do reči a dohodli, že spolu budeme komunikovať ohľadom kúpy zariadenia. Pri ďalšom stretnutí mi Artem Boldyrev navrhol, aby sme išli cestou frančízy, nad čím už dlhšie aktívne uvažoval. Jeho vízie ma veľmi zaujali a preniesol som nadšenie aj na svojho kamaráta, v súčasnosti spoločníka, s ktorým sme si vytvorili podnikateľský plán, stanovili ciele a vízie do budúcna. Nakoľko obaja sme v tej dobe mali svoju bežnú hlavnú pracovnú činnosť, začiatok podnikania bol viacmenej rozpačitý a postupne viac a viac náročný. Každý týždeň od prvej návštevy stánku som si kupoval iné pivá a postupne objavoval ich rozmanitú chuť a to mi dodávalo dôveru v produkt a odvahu do podnikania.
 

Aké boli naše plány a vízie

Na začiatku sme vôbec neplánovali spustiť naše aktivity práve v Trnave. Uvažovalo sa o pobočke v Piešťanoch a Nitre, rovnako aj o aktivitách v Čechách, kde remeselné pivo je ešte o niekoľko rokov popredu. Našou hlavnou víziou však bolo vytvoriť sieť vlastných prevádzok po celom Česko-Slovensku z jednoduchého dôvodu – aby sa nám to vôbec oplatilo a mohli sme tak priniesť výborný produkt širšiemu okruhu zákazníkov v celom regione. Ostať s takýmto produktom a nápadom pri jednej pobočke predsa nedáva žiadny zmysel. Sme mladí a ambiciózni, preto naše vízie siahajú vyššie, no nechceme predbiehať a každý deň musíme makať na tom, aby sme ku svojim víziam boli bližšie. Prezradím však len to, že chceli by sme ovládnuť trh s remeselným pivom a vytvoriť veľkú sieť, nielen sieť malých kioskov na predaj piva so sebou, ale ísť ďalej so sieťou Beer Station klubov a postupne aj vlastným minipivovarom, so začiatku asi skôr kočovným a neskôr aj kamenným. Predtým však organizujeme spoločne varenie piva pod symbolickým názvom "Friends Brewing Company", aby sme sa o varení čo to naučili.

Prečo a ako sme začali práve v Trnave

Bola to skôr náhoda. Po krátkej dobe od rozhodnutia podnikať so značkou Beer Station sme sa dozvedeli o voľnom priestore v OC Galéria Trnava a tak sme sa pustili do príprav. Prevádzku v Piešťanoch sme dočasne vypustili z hlavy. Podpísali sme 1. frančízingovú zmluvu, nájomnú zmluvu a spolu s Artemom sa pustili do práce. Naplánovali sme si dizajn stánku po vzore 2. prevádzky Beer Station v Tesco Lamač, ktorý bol o polmetra väčší ako ten na Zlatých pieskoch. V chladnom a daždivom počasí sme v garáži v Dúbravke začali pripravovať svoj prvý stánok, ktorý sme v priebehu niekoľkých dní mali hotový a počas 2 nočných smien sme ho v Tescu v Trnave postavili a zmontovali na ploche obchodného centra. Bolo to 5 náročných dní a nocí a po nevyhnutných schváleniach sme spustili predaj. Nasledujúcich 12 náročných dní po sebe s 12 hodinovou smenou som bral ako výzvu, no prijímajúc spätnú väzbu od nadšených zákazníkov som dostával obrovské dávky energie to všetko zvládnuť a úspešne zabehať. Musel som si na toto spustenie predaja vziať dovolenku, ináč to nešlo. 

Čo boli naše ďalšie kroky

Po úspešnom zabehaní prevádzky v Tescu sme sa rozhodli využiť voľný priestor v City Aréne pri futbalovom štadióne Spartak Trnava, z čoho sme samozrejme mali veľké očakávania. Rekordné obraty v Tescu nás motivovali pracovať s trnavskými pivopičmi viac a ponúknuť im väčší výber a 2. stánok. Ešte pred Veľkou nocou sme stihli opäť vlastnými rukami otvoriť nový, prémiový dizajn stánku na prízemí obchodného centra a dostali sme sa tak k ďalšej skupine zákazníkov, ktorí do Tesca nezvyknú chodiť, navyše ku zákazníkom zo širšieho okolia Trnavy, ktorí do City Arény chodili kvôli pestrým nákupom, nehovoriac o futbale, ktorý minimálne pri medzištátnych zápasoch navštevujú ľudia z celého Slovenska. Je pravdou, že našich zákazníkov sme týmto krokom veľmi potešili, rozšírili si základňu nových stálych zákazníkov, ktorí mali City Arénu bližšie ako Tesco a tiež mnoho našich zákazníkov chodilo aj tam, aj tam. Mimoriadnu výhodu sme získali tým, že sme v Aréne zabehali aj sklad s chladničkou, vďaka čomu sme efektívnejšie a pružnejšie mohli zásobovať obe prevádzky kvalitným zachladeným pivom. Žiaľ najmä z finančných dôvodov sme museli učiniť krok, ktorý ani nás veľmi netešil, no bol nevyhnutný pre udržanie nášho podnikania v Trnave a vôbec, pre budúce plány to bolo nesporne dôležité rozhodnutie. Prevádzku v City Aréne sme ku koncu septembra zavreli a v rámci našich strategických expanzných plánov sme túto prevádzku naspäť oživili v mojom rodnom meste – v Prešove v Hypermarkete Tesco. 

Ako sme rozšírili našu frančízingovú sieť na Slovensku

Princípom nášho úspechu je a bude to, ako dokážeme spojiť úspešných ľudí s našimi aktivitami, ktorí zdieľajú rovnaké vášne a rovnaké princípy a hodnoty v podnikaní. Postupne sme sa dohodli s našimi známymi a s ľuďmi, ktorí mali záujem podnikať so značkou Beer Station. So zakladateľom značky Beer Station sme sa dohodli na podmienkach fungovania našej „master“ frančízy tak, aby to dávalo ekonomický zmysel nám aj jemu a pripravili 1. expanziu v rámci partnerskej siete. Ako prvá prevádzka bola otvorená Beer Station Žilina a týždeň po nej nasledovalo moje študentské mesto Košice, ktoré o mesiac a pol na to doplnilo už spomínané Beer Station Prešov. Všetky 3 prevádzky sme vlastnými rukami postavili u mňa v garáži v Novej Dedinke. Na to sme nastavili model fungovania, najmä spôsob objednávania piva a logistiku závozov plastových a sklenených fliaš. Systém sa postupne zabeháva a neustále pracujeme na tom, aby sme fungovali všetci profesionálnejšie, efektívnejšie a finančne stabilnejšie. 

Aké sú naše najbližšie plány

V nedávnej dobe sme zaradili mesto Martin do našej partnerskej siete a v Hypermarkete postavili prevádzku v kóji, na vzor prevádzky Žilina/Prešov. Zároveň sa sústredíme na stabilizáciu všetkých procesov a nastavenie nových systémových opatrení v rámci interného fungovania siete. Pre rok 2019 plánujeme dalšiu expanziu a iné plány, ktoré si zatiaľ necháme pre seba.

Čo sme teda ako celá značka dokázali v prvom roku a štvrť fungovania

V súčasnosti môžeme povedať, že sme vyčapovali vyše 7O0 rôznyh pív od vyše 160 minipivovarov zo Slovenska, Čiech, Nemecka, Anglicka či Maďarska. Samozrejme prevažujú česko-slovenské značky, no nebránime sa porovnaniu aj zahraničných remeselných pív, aby sme mohli tie svoje odbornejšie hodnotiť a porovnávať. Aktuálne vlastníme partnerskú sieť 5 prevádzok z celkovo 10 prevádzok na Slovensku. 

Ing. Ján Staškovič - Po vyštudovaní Obchodnej akadémie v Prešove som pokračoval na štúdiu Ekonomickej univerzity v Košiciach. Po skončení VŠ som nastúpil do medzinárodnej americkej firmy Procter&Gamble SR, v ktorej som zastával manažérske funkcie a riadil obchod s významnými zákazníkmi retailovej siete obchodných reťazcov v Čechách a na Slovensku. Po takmer 5 rokoch som „prestupil“ do americkej rodinnej firmy Mars SR, ktorá je v súčasnosti líder v oblasti výroby a predaja krmiva pre zvieratá, kde som pracoval podobne na manažérskych pozíciách a riadil predaj vybraného portfólia produktov takmer so všetkými zákazníkmi na Slovensku, významne a väčšinu času s obchodným reťazcom Kaufland Slovensko a Billa Slovensko. Následná skúsenosť práce v internetovom obchode Feedo.sk a v developerskej firme Vestal Living,s.r.o. mi doplnila skúsenosti práce v menšej firme, čo plynule prešlo až ku vlastnému podnikaniu v rámci firmy STGroup&Co.,s.r.o. a riadeniu frančízingovej siete Beer Station na Slovensku, v ktorej riadim všetky procesy, od logistických, nákupných, predajných, personálnych či finančných a v neposlednej rade hlavne marketingových. Robím to, čo ma baví a som rád, že sa postupne začleňujem do pivnej scény svojou pridanou hodnotou.

 

Tvorba webových stránok zdarma Webnode